Red Volvo Week #2
Two beautiful pictures from a rare and very dirty Volvo Sport, also known as the P1900. Apparently this car number #33 from 68 sold cars. Today, it is still running although in a light blue color.
Promotion picture from Volvo had a very American atmosphere…

1956 - Volvo Sport (P1900)
The Volvo Sport (also known as P1900) is a fiberglass-bodied roadster of which sixty-eight (68) units were built between 1956 and 1957 by Volvo Cars. Assar Gabrielsson, Volvo’s president and founder, got the idea for the car when he saw a Chevrolet Corvette in the United States and wanted to make something similar. He asked Glasspar, an American boatbuilder in Santa Ana, California, to built a fiberglass / reinforced polyester body, which was later produced in Sweden.
The car was built on a tubular-steel chassis and used the Volvo PV444’s 1,414 cubic centimetre engine producing 70 hp. The engines (B14A and B16B) were fitted with twin SU carburetors, driving through a three-speed manual gearbox. Many other parts were taken also from the Volvo PV444.
Demand was low, and the build quality was not up to Volvo standards. Gunnar Engellau, who replaced Gabrielsson as president in 1956, took one for a drive on a holiday weekend and was dissatisfied enough that on returning to his office the following week cancelled the remaining production. “I thought it would fall apart!” is the legendary quote.
The total “Volvo Sport” production was sixty-eight cars, plus four or five prototypes. Forty-four were built in 1956, mostly for the Swedish market, and most still survive. The bulk of 1957’s production went to the U.S. and elsewhere, and fewer of these are still in existence.
Some history on this red P1900 (which was coming from the factory, bone-white):
I 8796
Första ägare 28 november 1956 var Folke Brattlöf som var direktör för AB Visby Motorcentral och Volvoåterförsäljare. Bilen var även registrerad på firman under några år tills han flyttade till fastlandet och blev Mercedesåterförsäljare i Stockholm istället. Nuvarande ägare var på veteranbilsrally på Gotland med bilen i början av 1990-talet och besökte då nämnda bilfirma som förmedlade telefonkontakt med en gammal man som varit verkmästare där på 50-talet. Han berättade då att direktörens son hade anmält deltagande i Mont-Carlo rallyt och därför tränade han på nätterna på de gatstensbelagda vägarna runt Visby vilket resulterade i att det kom in en grindstolpe i höger framskärm. Monte-Carlo resan fick inställas och verkmästaren fick i uppgift att laga skadan vilket ställde till problem för man var ju inte van vid plast på den tiden.
A 55686
Ägare nr två var Bengt Möllberg som 24/7 -59 köpte bilen av en Saab-handlare där den var inlämnad till försäljning av den första ägaren. 12 000:- var priset och en mycket sliten SunbeamTalbot lämnades i byte + 2½ års avbetalning. Bengt gillade racing och var med och bildade Stockholms Sportvagnsklubb tidigt 60-tal samt utbildade sig till tävlingsledare och anordnade åtskilliga tävlingar på flygfältet i Skarpnäck, kanske 10-12 gånger per år. Bilen trimmades, lättades, stötfångarna togs bort, luftintag i motorhuven sågades upp samt lackade den med silvermetallic och en c:a 20 cm bred röd rand mitt på motorhuven och över bakluckan. Resor på kontinenten och Paris, Bryssel och andra städer och olika tävlingsbanor besöktes såsom Spa i Belgien och tyska Nürburgring. På den tiden fick man som idag som privatperson för en slant provåka banorna när det inte var tävling, vilket man då gjorde på den 22 km långa Nürburgring. Efter 7 km fick Bengt väja för en vingårdsarbetare som kom cyklande på banan, bilen sladdade av banan och hamnade på rygg med Bengt och hans fru hängande i de tursamt extra monterade midjebältena . Dock var det för trångt att komma ur den öppna bilen som lyckligtvis landat tvärs över ett dike, ditskyndande personer stjälpte upp bilen på högkant så frun kunde komma loss helt oskadd förutom lite blåmärken här och där. Värre var det med Bengt som inte kunde röra sig och man befarade att nacken var bruten. Ambulans till sjukhus ochefter tre dagar där meddelade en röntgenläkare för Bengt att han hade haft änglavakt och varit hårfint nära förlamning för 2:a nackkotan var bruten och en liten flisa borta. Ambulansflyg hem och fortsatt vård på Danderyds sjukhus. Rehabliteringen gick förhållandevis snabbt och helt ofattbart blev han till 100% återställd, helt utan framtida men förutom den hemska upplevelsen att varit så nära döden. Bilen fraktades till Volvo i Göteborg där Bil & Truck återställde den och Bengt tillsammans med en annan P 1900 ägare, Lars Strängborn, hämtade hem den. Tillsammans med Strängborn plastade man över en tygsufflett och tillverkade en form därav så att man kunde gjuta hard tops för att få bilarna mer användbara även vintertid, även extraljus fälldes in i fronten och gallret framför kylaren flyttades längre fram vilket förändrade utseendet.
B 90548
Herr & fru Möllberg flyttade till nybyggd villa i Huddinge 1964 där bilen blev allt mer opraktisk när familjen växte så den lämnades in för några tusenlappar till en bilhandlare på Vallhallvägen till försäljning(1965). Bilen vandrade runt bland bilnasarna i Stockholm utan att registreras om och nuvarande ägare såg denna bil för första gången i ett källargarage på Ringvägen på Södermalm.
A 91818
Håkan Nordgren hade som 12-åring sett en av de fyra protoyperna när den var utställd i Ostermans marmorhallar och fattat tycke för modellen. Den 14 juli 1966 blev den silverfärgade bilen med röd rand och fast svart hard-top och utan kofångare hans för 3900:-, och hans pojkdröm hade blivit verklighet.
B 2900
Oktober samma år flyttade Håkan till Täby därav nr bytet. Håkan använde bilen flitigt och vid ett tillfälle i Solna blev han rammad av en civil polisbil som inte stannat vid stopptecken. Vänster bakskärm smulades sönder och polis tillkallades, vilka blev ganska många eftersom Solnapolisen inte fick utreda egna incidenter. Samtliga poliser hjälptes åt att plocka plastbitar på gatan så att Håkan sedermera kunde plasta ihop skärmen och lackade sedan bilen orange/röd! Bilen var dock körbar hem. Håkan blev kallad till tingsrätten och blev beskylld av polisens egen chefsjurist som menade att stopplikten inte var inskriven i den lokala trafikförordningen så att vänsterregeln gällde. Dock fann länsrätten det ologiska försöket osympatiskt och frikände den unge Håkan helt. Bilen saknade sufflettställning och kontakt togs med tidigare ägare och si, i ett garage i Huddinge fanns både ställningen och stötfångare för avhämtning. Håkan började jobba i Belgien och fick tjänstebil och skrev då över bilen på sin yngre bror Jan Svensson Täby den 27/6-69. Förbehöll dock att när Jan tröttnat skulle Håkan ha den tillbaka vilket inträffade 1 dec 1975. Bilen togs ner till Belgien och den återställdes till så nära original som möjligt, dock är inte den kungsblå färgen originalkulör, den har varit benvit. Andra gången nuvarande ägare såg bilen var i Sollentuna där den var med i utställningen ”Bilen genom tiderna ” nov.1979.
DYJ578
En liten radannons i DN gjorda att bilen kom till Åtvidaberg 31 oktober 1983 för 40 000:- dock inte genast körbar men med lite justeringar så har den rullat en hel del på rallyn och andra träffar sedan dess. Andra ägaren på bilen var på sextiotalet i kontakt med Volvo i Göteborg som menade att denna bil är den första serietillverkade Volvo Sport efter de fyra prototyperna för karossen har tillverknings nr 5. Men varför har den då chassinummer 33? En annan fråga som man också undrar över är hur det kommer sig att första registrerade ägare var direktör och Volvo-återfärsäljare när man i Volvos handskrivna leveranslista kan läsa att den levererats som vinstbil till Bromma i SSU-lotteriet 27/9 1956? Volvo Sport kostade 1956 ny hela 19 700:-, vilket var nästan lika mycket som en Mercedes 190 SL och 2½ ggr så mycket som en PV 444. Det gjorde den ganska svårsåld och många blev därför lotterivinster.
Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen September 2024
Fordonsstatus: Itrafik 1994-07-11 (Konvert)
Ursprungsbesiktning: 1956-01-01 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1956-01-01
Senast godkända besiktning: 2018-06-14
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 3